fredag 26 augusti 2011

Skola...

Så hur gick Olas engelsktest?
För er som inte vet så måste alla studenter som börjar på universitet göra ett engelsktest för att kolla om man behöver läsa extra i engelska. Alla måste göra testet, men utbytesstudenter behöver inte läsa extrakurser i engelska hur det än går. Ola hade lugnande kollat upp att han inte behöver packa ihop sina saker och åka tillbaka till Sverige om han misslyckas. Så glad i hågen (och med lite oro) gör Ola ett 5 timmar långt engelsktest för att kolla sin engelsknivå (till ingen nytta) mer än att han nu vet att han är bra på engelska.


Första veckan i skolan…

Ola pluggar fyra kurser och alla har dragit igång i full fart. Varje vecka är det hemläxa i alla ämnena och han har labb + labbrapport att göra varje vecka. Detta är enligt vissa ett vanligt upplägg på ingenjörskurserna i USA och ett tufft upplägg för en som är svensk.  



Och jag då?
Mitt plugg har inte riktigt dragit igång än, så jag har fortfarande semester och njuter av det. I början av veckan fick jag solsting och anmälde mig till Chicago halvmaraton. OCH det är nu bara två veckor kvar!!! Därför har jag i veckan inhandlat ett par fantastiska löparskor, försökt avverka några kilometer och jag har börjat springa med en löparklubb.

Tack för livet!

5 kommentarer:

  1. Härligt Ola!
    Sa ju att det skulle gå bra! :)
    Men låter som du har att göra, men jag skulle inte tro att det blir några problem för dig. Din kapacitet är ju hög!

    Johanna, du är som alltid lite tokig, men det är väl det som är charmen med dig!! :)
    Bra, initiativ att gå med i en klubb, dels för att träna men även för att träffa människor. Är det en löparklubb som tillhör Universitetet eller är det en i stan?

    Jag och Linus har varit på kräftskiva igår hos Malin och Gustav (i Malins familjs sommarstuga i Åhus). Supermysig stuga! Det blev en härlig kväll och jag försökte komma ihåg hur du lärt mig äta en kräfta. Vet inte om jag klarade provet, men fick i mig några.

    På måndag börjar skolan, är det då Johanna skall dra igång sitt plugg med? Följer vår termin?

    Många kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  2. KnasJohanna! Äsch, det kommer så klart gå bra : ) Fick adressen av Lena - jag kommer hålla koll på er, haha. Vi har precis installerat oss i Götet, mindre omställning än för er, men ändå... Känns bra dock! Ta hand om er, båda två!

    SvaraRadera
  3. Tjo! Den där högen med böcker kändes ju lite tung...men det klarar Ola galant!
    Oj, ett maraton, du ligger inte på latsidan precis. Kommer det fortfarande vara över 30 grader när loppet går av stapeln tror du?
    Denna veckan sätter min träning igång, så idag ska jag spendera kvällen med att göra klart mitt pass och försöka lära mig det någorlunda. Körde ett 30 min prova på pass i lördags, och då kände jag att en timma kan bli TUFFT! Men alla kanske är lite segstartade efter sommaren.
    Spring på nu!! Heja heja!
    Förresten, pratas det mycket om Irene där ni är? Tur ni inte är i New York!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Lotta: Du har så rätt...denna vecka börjar mitt plugg:)

    Karyn: Tack för att du följer oss på bloggen:) Ärligt talat håller jag lite koll på dig också genom Lena, så nu är vi mer kvitt:) Lycka till i Götet!!

    Elin: Här pratas det inte mycket nyheter alls eller så har vi inte riktigt öronen öppna:P Här har vi inte märkt något av Irene och ja det känns skönt att inte vara i New York!

    Kul att ni skriver kommentarer:D (även ifall vi inte svarar på allt)

    SvaraRadera
  5. Just så är det att plugga utomlands, då får man verkligen plugga och stå i, inte som den lite halvmesiga skolan som vi har i Sverige inte.

    Härligt att ni har det bra over there!!
    Kram Gunilla i Leabo

    SvaraRadera