lördag 12 november 2011

Mat mat mat

Som ni vet så är ju inte USA känt för att ha den bästa maten, men jag tycker det är rent av svårt att undvika den dåliga maten här. Det är svårt att hitta restauranger (till rimligt pris) med bra mat och i början hade jag väldigt svårt att hitta ingredienser i affären som inte har tillsatt socker eller andra onödiga ingredienser. Det är lockande att välja färdigmat i affärerna, eftersom hälften av produkterna i affärerna består av det.  Det är även lockande att köpa snabbmat på restaurangerna när man kan få en måltid för 30 kr.

Men idag har vi nog fått smaka på mat som är så nära husmanskost man kan komma här. Vi har tjuvsmakat på Thankgsgivingmat. Thanksgiving är inte förrän om två veckor men i helgen bjöd vår community på en riktigt fin Thanksgivingmiddag. De serverade bland annat kalkon, potatismos, sötpotatis, brunsås, pumpapaj, äppelpaj och tranbärssylt. Det var ju inte som ett svenskt julbord precis, men helt okej traditionsmat!
Jag och Ola testade även nyligen det populära yoghurtcaféet här i stan, som säljer läcker yoghurt – "den nyttiga glassen". Detta kan jag verkligen rekommendera Sverige att börja med:)
Samma dag gjorde vi även vårt första besök i världsbutiken här i Urbana, som har mat från många länder. Vi hittade knäckebröd, pepparkakor, glögg, ballerina, mariekex, svensk marmelad m.m. Eftersom det var ganska dyrt köpte vi bara det absolut viktigaste: kalles kaviar, lakrits och kexschoklad;) Så nu ska vi nog klara oss fem veckor till;)
Hoppas ni har en bra helg!! Vi tänker på er!!

5 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Va? är det bara 5 veckor kvar nu? Vad fort det går! Men ska som sagt bli roligt att se er igen!!

    Aha, jag minns när jag var i USA hos mamma kusin, Då fick vi kalkon och pumpapaj - riktigt gott!

    Jag tror att det finns en del ställen som faktiskt har yoghurtglass :) men det kanske inte är lika vanligt.
    Såg himla god ut!!

    Nu ska jag iväg till Niklas på 25-årskalas med lite spel!

    Massa kramar

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tänk att det alltid är så att den svenska maten och sötsakerna är speciellt goda när man är utomlands! Och att ert behov är lika stort i USA som det var när jag var i Indien... Kvittar var man är tydligen...
    Njut och ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tänk, man brukar inte sakna svensk mat förens man inte kan få tag i det :) Det ser ut som att ni fortfarande har det varmt och skönt! Här har jag precis tagit fram vinterjackan för imorse var det frost.. :) Här är det supergalet mycket att göra i skolan, så börjar längta till jullov nu :) Ha det superduperbra, utnyttja sista tiden nu ordentligt så ses vi på jullovet :D Hälsningar från Malin & Daniel

    SvaraRadera
  4. haha...ni har så rätt! Det känns löjligt att sakna den svenska maten, men det är också ganska gott att komma iväg och inse vad det är man uppskattar hemma:) "Borta bra men hemma bäst" är ett så sant uttryck!
    Ha det bra ni med!

    SvaraRadera
  5. Nu var det längesen jag fick in en kommentar här. Jag har haft en gammal oduglig dator på jobbet, men nu äntligen har jag fått en ny :)
    IKEA är ju alltid ett bra ställe att få lugna sin "hemlängtan" lite annars. Finns IKEA någonstans i närheten?
    Jag längtar till om fem veckor då jag får krama er igen. Vi MÅSTE boka in en dejt, så är det bara. Kram kram

    SvaraRadera