söndag 27 november 2011

Thanksgivinglov

Nu har vi haft en underbar vecka i delstaterna Nevada, Arizona (och en snabbvisit i Kalifornien) och jag tror inte vi kunde önskat oss en bättre vecka. Det började redan på flygplanet då vi fick se Klippiga bergen och Arizona i solnedgång. Från den punkten fortsatte det bara med fantastiska upplevelser, fint väder och (till och med) riktigt god mat. Det kommer såklart bli svårt att beskriva vad vi har varit med om, men vad är bättre än några bilder?

Efter att ha varit en kväll i Las Vegas hyrde vi en bil, som tog oss på en liten roadtrip. Vi började med Hooverdammen, som är en av världens största dammar.

Grand Canyon...vad kan man säga? Den vakraste naturupplevelsen och en av de tuffaste dagsvandringarna vi har varit med om (ca 1400 meter i höjdskillnad). Vi vandrade från toppen av Grand Canyon till Coloradofloden och upp igen, värmeskillnaden var häftig (minusgrader på toppen och ca 10-15 grader i botten) och variationerna av landskapet är oförglömlig. Den sista biten ner till floden var som en saga, med ett otroligt färgspel.

Vi fick även se soluppgång och solnedgång över Grand Canyon.

Vi hade rejäl träningsvärk efter Grand Canyon vandringen, så vi var ganska glada att  resten av resan framförallt bestod av bilresa och korta gåsträckor.  På natursköna vägar med småstopp körde vi rakt ut i öknen bland kaktusar, sand, indianer och cowboys.

Vi besökte ett indianreservat, men där fick vi inte ta några kort. Det var mycket intressant att se hur de bodde och att lyssna på hur de firar sina cermonier och om deras livsstil. Slutligen hade vi ytterligare en dag i Las Vegas att avnjuta i 25 gradig värme. Ni kan väl regeln som gäller för Las Vegas?! "What happens in Vegas, stays in Vegas" och den regeln gäller även här på bloggen;)
Efter att ha varit i stora turistområden med mycket människor var det väldigt lugnt att komma tillbaka till Urbana, eftersom de flesta andra studenter är hos sina familjer och äter kalkon och firar Thanksgiving. Thanksgiving är även starten för förberedelser inför julen här. (Vi hörde att några till och med har pyntat julgranen, så här är julstöket i full gång). Dagen efter Thanksgiving är Black Friday, som är den officiella starten för julshoppingen. På black Friday rear de ut grejer för en helt otrolig billig peng. Ni har kanske kunnat läsa i tidningen att folk tältar utanför affärerna. Flera personer varje år skadas (ibland även dödsfall) på grund av trängsel och att vara den som först får tag på de billigaste varorna. I år var det rekord på hur mycket folk handlade. Under hela helgen har det varit mycket folk i affärerna och mycket rea.
Resten av våra berättelser och 150 bilder från vårt Thanksgivinglov får vi ta när vi kommer hem...
Hoppas ni inte har blåst bort där hemma! Vi hoppas även ni hade en härlig första advent (trots vädret)!

1. Vilken resa ni upplevt, det verkar helt magiskt.
    Skönt med lite avkoppling inför slutspurten av studierna.
    A-M

2. Alltså Johanna och Ola, underbara bilder och vilken upplevelse. Jag fick tillbaka känslan av höjderna i Gran Canyon när jag såg bilderna. Det är ett fantastiskt ställe att tillbringa några timmar.
    Las Vegas är ju en kul upplevelse men inte riktigt så WOW som man kan tro.
    Njut av era sista veckor i staterna! Kram kram kram

3. Sitter här med plugg upp över öronen och är grön av avundsjuka! Kram!

4. Otroligt fina och harliga bilder!! Många fina upplevelser ni får :) skojigt att lasa om det..

Valsignad advent från oss i Indo!

kram

5. Åh, ni verkar verkligen har haft det toppen! Låter superhärligt!
    Längtar till jag får se och höra om resten.

Själv har jag agerat taxi/hemmafru den här helgen.
    Linus lyckades på något konstigt vis sabba sin häl när han skulle hoppa ner för en trappa i fredags. Vaknade och insåg att han inte kunde stå på foten. Så han fick tid på vårdcentralen och där fick han kryckor så vi kunde komma vidare till röntgen. Som tur var, var det inget benbrott, men han kan inte stödja på foten så jag får sköta det mesta.
    Man märker verkligen att man normalt sett är två om allt...
    Får hoppas att det bara är en blodutgjutning som inte syns utanpå och att det går över snart. Inte roligt med kryckor när julen närmar sig.

Många kramar till er från oss!

6. Hej,
    Kul att få ta del av era upplevelser och fina bilder. Må så gott!
    Ros-Marie och Håkan i Krabby

7. Shit vilket äventyr ni är ute på!
    Hoppas verkligen att vi hinner träffas något i jul eller mellandagarna så man kan få se de där 150 bilderna och få höra om allt som inte får plats på bloggen... :)