måndag 19 september 2011

Mästerverket naturen

Och så helt plötsligt blev det en sån där grå och regnig höstdag, när man äter, pluggar, äter, pluggar och helst inte vill gå ut.  Vädret här har hittills varit underbart vackert, så en regnig höstdag som denna är nog bara bra! Ola är förkyld, så den senaste veckan har gått på halvfart för oss båda, vilket var ganska skönt efter att vi har turistat några helger i rad. Så ni som också har sprungit in i en grå höstdag eller en höstförkylning, så hoppas jag att de här bilderna ska pigga upp även er! 


Vi bor som sagt jämte en park där jag har spenderat många timmar de senaste veckorna genom att springa, filosofera, plugga och titta på djur och natur. (Bilden ovan kanske inte är den finaste, men ville testa panorama).


I Sverige älskar jag djur och natur, men här blir det ännu lite mer speciellt när det inte riktigt är som hemma. Här om dagen sprang Ola till exempel på en skunk. Fantastiskt fint djur! Och det finns nog lika många ekorrar som träd i denna stad och ekorrar är otroligt underhållande att titta på. Och jag har aldrig stött på så många olika sorters fjärillar som här.










Sedan finns det ju de mindre trevliga insekterna, som spelar (eller väsnas) för oss kväll efter kväll.


I helgen var vi på jazz-runda i en park. Det kändes skönt att ha klarat av den biten också, eftersom jag inte vill åka hem till Sverige utan att ha lyssnat på jazz när vi har bott i Chicago-regionen. Som ni förstår finns det mycket att göra i parkerna;P och ni har nu i alla fall fått några bilder av Urbanas fauna och flora, men latinska namn m.m. får ni leta upp själva:)

4 kommentarer:

  1. Min favorit: den gröna flugan med utstående ögon :) Mest gillar jag den för att den inte längre flyger runt och kan göra livet jävligt för er. Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, vilka fjärilar. Bo L hade hittat en ovanlig fjäril även här, den var ca 10 cm stor.
    Hoppas förkylningen är bättre. Ha det bra. AM

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ser härligt ut med era bilder. Här har regnat sen jag cyklade hem från skolan... Börjar bli lite grått och trist.
    På fredag åker Linus till Grekland då blir det tomt... gör att jag kommer sakna er ännu mer.

    Men på lördag har jag tänkt att jag ska åka till Kivik och gå på äppelmarknaden med Emma som är nere här över helgen.

    Massa kramar

    SvaraRadera
  4. Lotta: Ska han också åk aoch titta på hus? Hur va äppelmarknaden? Jag har ju aldrig kommit iväg på den!!

    SvaraRadera