lördag 24 september 2011

23-20

Jag har nu fått en förkylning (jag som uthålligt stod emot att pussa Ola i en hel vecka). För återhämtning och uppladdning inför vår första amerikanska fotbollsmatch (som vi har varit på idag) tittade jag på den halvlöjliga komedin ”The longest yard”. Den handlar om en före detta amerikansk fotbollskändis som sitter i fängelse. Under hans karriär fifflade han med poängen i en fotbollsmatch. På hans första dag i fängelset får han höra kommentaren: ”Jag har aldrig sett en intern bli hatad av ALLA. Du kunde ha rånat en bank eller sålt knark, men att fiffla med poängen i en fotbollsmatch är bara så oamerikanskt”.

I en stad som Urbana, där det finns ett Amerikanskt fotbollslag, så är det laget alla hejar på och det syns väldigt tydligt. Och tro inte att ni kan komma dit och bära andra färger än orange och blått. NEJ NEJ! Jag och Ola har dock varit lite motsträviga och har inte köpt några kläder i orange eller blått med illini-tryck.  MEN till fotbollsmatchen föll vi för grupptrycket, eftersom vi har förstått att: ”Gå inte på fotbollsmatch utan att bära orange tröja!”. Runt om i staden är mycket saker orange och blå till exempel blommor, varor i mataffärer, kläder och till och med fiskarna i akvariet i universitetshuset. Detta beror även på att alla stadens sporter har samma klubbdräktsfärger.













På hemma-match-dagen kan man förstå vitsen med alla öppna ytor som finns i Urbana, som då görs om till parkering. Fotbollsarenan tar nämligen 65 000 åskådare och är oftast fullsatt. Jag har tidigare aldrig sett amerikansk fotboll och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Jag visste inte att en stor orkester skulle underhålla med musik så fort spelet blåstes av, vilket det gör var 15:e sekund. Jag visste heller inte att matchen skulle hålla på i fyra timmar. Jag hade ingen aning om reglerna och jag vet inte om jag har det nu heller. Såhär i efterhand kan jag hålla med om Wikipedias beskrivning av sporten: ”Amerikansk fotboll är ingen kontaktsport utan en kollisionssport”.




5 kommentarer:

  1. Häftigt! Vilka snygga tröjor ni har på er! Vad matchen något att se eller vad det bara musik??
    Ser häftigt ut. Vad mcyket Enligt JO var det mcyket p cykel vm också.

    A-M

    SvaraRadera
  2. Morsan stavar lite konstigt men hon menar nog det var många åskådare på cykel-vm. De sa minst 250.000. Det var en höjdardag i ett soligt Köpenhamn. Men att kolla på am. fotboll är ju också häftigt. Kul att ni har det på så nära håll. Ni skall väl prova att spela också ?!?
    /J-O

    SvaraRadera
  3. Jo tack visst är vi snygga i tröjorna:) Ibland var det spännande i matchen, men det var ju musiken, cheerleaders och publiken som var underhållande.

    250.000 är många!! Det låter riktigt häftigt! Jag tror inte det kommer bli något spelande i am. fotboll för oss, där är cykel bättre!

    SvaraRadera
  4. Haha, det hade varit roligt att se dig Johanna i hel mundering för amerikansk fotboll. :)
    Känns som proportionerna skulle se väldigt roliga ut.
    Svårt att förstå att det är så stort att verkligen alla och allt är orange och blått.

    Här hemma firas det att Helsingborg vann allsvenskan (hoppas nu det är allsvenskan så jag inte gör bort mig), men det finns väl ingen elitserie i fotboll (vilket jag tycker är konstigt). Idag såg jag två killar som satte sig i caféet på studiecentrum och la först prydligt upp en sån där halsduk med hela loggan på över soffans ryggstöd för att alla skulle uppmärksamma denna!

    Massa kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Haha...det tycker du va!

    Hejaramsorna till helsingborgs seger (i allsvenskan;)har även nått hit...och Ola konstaterar sorgset att han missar detta!

    SvaraRadera