söndag 23 oktober 2011

Andra halvlek

Nu har halva tiden gått...helt sjukt! Och jag hoppas inte ni saknar oss allt för mycket i Sverige, eftersom vi inte är redo att åka hem riktigt än, utan vill stanna två månader tillJ Men skriv gärna en kommentar om hur ni har det där borta!

Halvtid känns som en bra tid att köra en uppdatering av hur det går för oss med det vi faktiskt är här för att göra: Plugga! Ola har haft tentaperiod och att ha tentaperiod här menas inte att lektioner och läxor blir inställda, utan tentorna gör man under lektionstid och sedan fortsätter lektionsdagen som vanligt. I vissa ämnen har de förlängt lektionen och därmed missar studenterna lunchen. Så dagarna med tenta blir tuffa och tiden för tentan är oftast mycket pressad.

Samtal efter att Ola har fått tillbaka resultatet på sin första tenta:
J: Måste du hela tiden klaga på hur svårt plugget är och att du inte fattar någonting och sedan får du nästan full pott på tentor och läxor?
O: Jag har inte klagat på att det är svårt, bara att jag inte tycker om systemet med läxor.
J: Du har sagt flera gånger att du inte kommer klara det.
O: Nej
J: Jo
O: Nej
…Tyst…
O: Men tentan på onsdag kommer vara mycket svårare. Jag kommer aldrig klara den!
J: Nu sa du det igen!
O: Å men det här är den svåraste av dom…

Och tro mig det här är inte första och sista gången vi har denna diskussion, men det gör ingenting för jag fårstår att Ola tycker det är tufft och svårt och jag är glad att han ändå klarar allt så bra! Jag tror inte heller Ola är ensam om att känna sig stressad här inför läxor och annat plugg. Plugget går i ett och jag hade kanske varit mer positiv till det Amerikanska systemet om inte studenterna hade behövt lägga ner så otroligt mycket tid. Här kan man inte tala om 40 timmars veckor utan det är mycket mycket mer. I bokaffärerna säljer de många böcker om till exempel ”10 tips för att klara plugga på universitetet” och ”att överleva som student”. Å andra sidan pratade Ola med en kines som tyckte att plugget här var enkelt i jämförelse med vad han var van vid…

Jag kämpar på med min c-uppsats som i sakta mak går framåt. Jag är mycket glad att jag träffade organisationen i Chicago, men nu har jag skrivandet kvar som inte är lika roligt. Jag pluggar även engelska, en distanskurs och en kvällskurs här i Urbana, vilket är roligt och mycket mer lärorikt än vad jag kunde ana.

7 kommentarer:

  1. Hejsan! Tiden brukar gå fort när man har roligt :) Ni verkar ha det jätteroligt (trots allt plugg)...! I Uppsala har vi haft några riktigt fina höstdagar med sol, passar på att njuta så mycket som möjligt. Ha det så bra!! Kramar från Malin

    SvaraRadera
  2. Hej på er!
    Kan inte fatta att en läsperiod är över och att vi gå in i nästa. Går så snabbt, men det är alltid roligt att ha er här hemma med, även om jag förstår att ni har lite kvar att klara av där borta!!

    Vi kom hem från Sthlm för 1½ timme sen. Har haft en härlig helg med fint väder.
    Träffade Linus släkt och turistade lite. Vi var på Vasamuseum, Skansen, Gustavsbergs porslinsutställnig och en motorcykelutställning.
    Vasamuseet har jag inte varit på sen jag var kanske 10, så det var roligt att se på lite äldre dagar.

    Missade min första lektion idag så i morgon får jag dra igång i skolan.
    När jag hade skrivit tentan i torsdags sa jag faktiskt att det hade gått bra!! Hör och häpna... inte helt likt mig. Haha - tänk om det gick dåligt nu för att jag sa så...

    Nä dags att gå iväg till affären och fylla kylskåpet - dock inte så mycket för på fredag bär det av till Kruvebo. Johanna fyller 25 år på söndag (30 okt).

    Lycka till med uppsats och fortsatta plugget!!
    Massa kramar

    SvaraRadera
  3. Hej!!

    Tur att du inte har många böcker ;)

    Tänk att ni har varit borta halva tiden redan, måste säga att det har gått sjukt fort, fast jag saknar er galet mycket..

    Här hemma i Sveariket är det full fart, fick tillbaka tentan idag och JAG KLARADE DEN :):) Så nu har ja bara 1 tenta kvar som jag ligger efter med :)

    Imorgon kommer ja har praktik, då ska ja göra maraccas med barnen samt vara i deras rörelserum där kommer dom få springa av sig och även göra rörelser till olika låtar.. Ska bli roligt och se hur barnen agerar :)

    Ta hand om er!!!

    KRAM Michaela

    SvaraRadera
  4. Ja tiden går galet fort. Visst längtar vi efter er, men när man hör allt härligt ni upplever så njut av resten av tiden. Här hemma är allt VANLIGT! Lycka till med tentor och plugg.

    A-M

    SvaraRadera
  5. Jag gillar boken "Bowling alone". Klarar ni inte av att spela tillsammans?
    /D

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer, det är så skönt att höra lite rapporter från Sverige!!
    Håll oss uppdaterade:)

    Vi saknar er!!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Johanna, mig lurar du inte! Du sitter ju på Facebook och försöker dölja det med högen av böcker ;)
    Nedå, jag är glad att du sitter på fejjan ibland, för då får ju jag mejl!!

    Helgen för oss har inneburit renovering av kök. Jag har bredspacklat vilket visades sig inte vara min starka sida. Jag blev på mycket dåligt humör och resultatet kanske inte heller blev det bästa, men men. Alla är vi barn i början :)
    När ni kommer hem ska iaf köket vara klart och förhoppningsvis superfint!

    Igår såg vi en vacker film som hette A little bit of heaven. Den handlade om en ung kvinna som fick cancer. Jag grät mig igenom i stort sett hela filmen och direkt saknade jag alla mina älskade nära och kära extra mycket. Givetvis är du en av dem och jag ville bara teleportera mig bort over there och ge dig en varm kram!

    Ola, you can do it. Kämpa kämpa med pluggandet!!

    SvaraRadera