måndag 17 oktober 2011

Kultur

I detta inlägg passar det bra att tacka er för att ni läser vår bloggJ Jag var inne på vår statistik för bloggen idag och enligt statistiken har vi läsare från Sverige, USA, Indonesien, Norge, Ryssland, Storbritannien, Indien, Tyskland, Frankrike och Australien…haha…fantastiskt roligt att se! Ola + hans syskon bidrar till denna mångfald då de just nu befinner sig i fyra olika världsdelar.

University of Illinois har blivit ett berömt internationellt universitet där många olika kulturer möts. Under min första vecka här träffade jag några trevliga damer som sa: ”Du borde komma på våra engelsklektioner och träffa andra från olika kulturer”. Jag tyckte det lät som att vi skulle ha kafferep och var måttligt intresserad i början, men jag gav det en chans. Dessa engelsklektioner och kulturmöten har blivit min höjdpunkt i veckan och det är där jag har skapat några av de bästa kontakterna här (och det är inte alls något kafferep). Vi är personer i min ålder och lite äldre. De flesta kommer från Kina, men det är personer även från bland annat Peru, Brasilien, Taiwan, Korea, Indien, Iran, USA m.fl. Träffarna börjar med engelsklektion där vi fokuserar mycket på de olika kulturerna som finns i gruppen. Vi har samtalsämnen kring kulturer till exempel matkultur, hemsituation och värderingar m.m. Det är rena guldgruvan för mig som vill lära mig mer om kulturer. Efter engelsklektionen har vi temaaktiviteter – I november ska vi laga mat från olika kulturer och denna månad har vi bibelstudier. Eftersom vi kommer från så många olika länder är det verkligen intressant att höra hur andra ser på kristendomen. Det finns några i min grupp som är uppvuxna i kristna hem medan andra kommer från länder där de inte har fått höra om Jesus. Vissa kopplar kristendomen till något negativt man helst inte får tala om och andra kopplar det till traditioner och några till att det är sanningen. Trots våra olika uppfattningar om Gud blir det spännande diskussioner kring bibeln.

Eftersom Ola är utbytesstudent har det blivit naturligt att umgås med andra utbytesstudenter. De har bland annat satt ihop ett fotbollslag som Ola deltar i. Personerna kommer från USA, Tyskland, Sverige, Australien, Italien, Spanien, Brasilien och jag tror det är framför allt i det fotbollslaget som kulturkrockarna har varit mest tydliga för oss. Enligt Ola uppfylldes alla fördomar han hade om de olika länderna…så tänk er lirare, strikta organisatörer, ödmjuka/försiktiga, temperamentsfulla osv mötas i ett lag och försöka enas. Efter varje match bedöms lagens uppförande och efter första matchen var Olas lag det enda som bedömdes ha dåligt uppförande. Efter två förluster har laget börjat bli lite mer samspelt och har i alla fall vunnit en match, men det räckte inte riktigt för att komma vidare till slutspel.


En organisation anordnar även event för oss internationella studenter (och icke-studenter)...här är några samlade för gruppfoto framför Urbanas kända staty, Alma. I lördags anordnade de Bollywoodfilmkväll och serverade Indisk mat...mums!

5 kommentarer:

  1. Nyttigt att lära känna andra kulturer samtidigt som man lär sig språket. Men nu kanske ni får en kinesisk accent på eran am-engelska. Glöm inte göra reklam för vår fina matkultur. Jag tänker bl.a. på falukorv o knäckebröd.
    /J-O

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Det här lät ju spännande.
    Perfekt för dig som vill jobba med människor från andra länder.
    Då kanske man blir bjuden på något spännande gott som man inte ätit innan :)

    Hörde av mamma att det där projektet på furugården inte började så bra. Om jag minns rätt stack de därifrån. Stal en bil och körde iväg. Tror de inte hade fått med sin väska efter flygresan utan den skulle komma senare när den var återfunnen, men de var nog oroliga att de inte skulle få den. Inte lätt mer kulturkrockar, och problem med språket. Svårt att förstå allt.
    Hoppas verkligen de lyckas och det inte blir för segregerat.

    Massa kramar

    SvaraRadera
  3. Har just läst början på din blogg. Det var kul. Jag skall läsa resten sedan.
    /Farmor

    SvaraRadera
  4. Farmor!!! Jag blir så glad att du har hittat bloggen och lämnar kommentar och allt:D Vi saknar er!

    åhh...falukorv och knäckebröd. Jag ska försöka förklara, men tyvärr tyvärr tyvärr finns det inte sådana delikatesser här och jag kan inte laga det. Jag tycker mycket om pumpkinbread (pumpabröd eller kaka), så det kanske ni kan smaka när vi kommer hem:)

    SvaraRadera
  5. Håller med farsan. Du måste ju verkligen sprida den svenska kulturen, kanske inte med knäckebröd och falukorv men omvärlden måste inse att vi är mer än IKEA och köttbullar. Om dom visar Bollywoodfilmer får du väl visa sällskapsresan filmerna.

    /D

    Måste erkänna att det är coolt med tre generationer i kommentarsfältet!

    SvaraRadera